Категорії дітей, які потребують першої психологічної допомоги

(За матеріалами журналу "На урок")

Перша психологічна допомога (далі – ППД) – це комплекс заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги людям, які в результаті щойно пережитої або поточної важкої кризової події зазнали впливу значних стресорів та відчувають страждання і потребу. Зокрема це можуть бути діти, які:

  • пережили психологічну травму;
  • отримали поранення в результаті бойових дій (катастрофи);
  • можуть нанести шкоду собі та оточуючим після пережитої події.

Такі діти не в змозі правильно оцінити ризики і навколишні небезпеки й потребують посиленого захисту та емоційної підтримки. Крім того, ознаками потреби у психологічній допомозі є такі нетипові реакції дітей, які пережили стресові події:

  • безпідставне відчуття тривоги, страху та депресії;
  • соціальна відчуженість, замкненість у собі;
  • проблеми зі збереженням уваги і нездатність зосередитися;
  • плач, сльозливість, астенічність, емоційна вразливість;
  • «чіпляння» (велика залежність) за інших;
  • відчуття вини за негативні події, стурбованість щодо захисту та порятунку в умовах кризи;
  • фіксація на певних негативних думках та переживаннях;
  • прояви різноманітних механізмів захисту, таких як регресія, заперечення та уникнення.

Організація роботи з надання ППД у закладі освіти

Першу психологічну допомогу можуть надавати не лише шкільні психологи, а й інші педагогічні працівники, які володіють відповідними знаннями й навичками. На рівні закладу освіти ця робота включає такі складові:

  • оцінювання потреб і проблем;
  • формування в колективі відчуття безпеки, зв’язку з іншими людьми, спокою та надії;
  • організація ненав’язливого надання практичної допомоги та підтримки;
  • надання допомоги в задоволенні нагальних потреб та в отриманні інформації;
  • встановлення зв’язку з відповідними службами і структурами соціальної підтримки;
  • захист від подальшої шкоди.

Під час надання ППД педагогічним працівникам слід дотримуватись таких етичних правил:

  • не пропонуйте допомогу насильно та зауважте, що при бажанні її можна отримати пізніше;
  • будьте чесними;
  • уникайте дій, які можуть поставити дитину під загрозу травмуючих впливів;
  • поважайте думку дитини, її етнокультурні та гендерні особливості;
  • звільніться від власних стереотипів;
  • вислуховуйте дітей, але не примушуйте їх говорити;
  • допомагайте дитині заспокоїтися;
  • не пропонуйте жодних матеріальних благ та не обіцяйте того, що не зможете виконати;
  • приймайте та підтримуйте всі емоції, які відчуває дитина. Пояснюйте, що така реакція є нормальною після пережитого негативного досвіду;
  • зміцнюйте віру в можливість допомогти собі та оточуючим;
  • формуйте у дитини розуміння того, що надзвичайна подія, свідком або учасником якої вона була, закінчилась і більше не становить загрози.
Основні принципи надання ППД

Перша психологічна допомога дитині, яка перебуває в стресовому стані, базується на трьох основних оперативних принципах, які дозволяють:

  • оцінити наслідки кризової ситуації;
  • організувати безпечне надання допомоги та налаштувати зв’язок з нею;
  • перенаправити її до фахового спеціаліста для отримання професійної підтримки (у разі потреби).

Тож аби допомогти дитині заспокоїтись та створити комфортні умови для взаємодії потрібно:

І. Дивитися.

Для ефективної реалізації цього принципу варто скористатись такими порадами:

  • знайдіть для розмови безпечне та тихе місце, де ніщо та ніхто не відволікатиме;
  • говоріть м’яко, повільно та спокійно. На запитання дитини про травмуючі події відповідайте простими словами без жахливих подробиць;
  • підтримуйте зоровий контакт таким чином, щоб ваші очі були на одному рівні з дитиною;
  • забезпечуйте умови безпеки.

Якщо дитина відчуває паніку або виглядає дезорієнтованою, спробуйте зосередити її увагу на нейтральних навколишніх об'єктах у найближчому оточенні, які вона може побачити, почути чи помацати. Для відновлення контакту з навколишнім середовищем і самовладання у випадку виникнення відчуття нереальності того, що відбувається, попросіть її:

  • упертися ногами в підлогу та поплескати пальцями або кистями рук по своїх колінах;
  • розповісти, що вона бачить і чує;
  • зосередитися на своєму диханні і дихати повільно.
ІІ. Слухати

Аби налагодити довірливій контакт з дитиною надзвичайно важливо уважно її слухати. Тож під час розмови варто дотримуватись таких правил:

  • будьте терплячими і спокійними;
  • вислуховуйте її міркування і страхи без засуджень і оцінок;
  • показуйте своїм виглядом, що ви уважно її слухаєте, наприклад, киваючи головою або вимовляючи короткі підтверджуючі репліки;
  • надавайте їй можливість помовчати в разі необхідності;
  • висловлюйте співчуття, коли вона говорить про свої почуття, перенесену втрату або страшні події;
  • не влаштовуйте детальних розпитувань, щоб уникнути повторення стресової ситуації;
  • будьте делікатні щодо фізичного контакту;
  • з’ясуйте, що є для неї найважливішим просто зараз та допоможіть розібратися у тому, що є першочерговим.
ІІІ. Спрямовувати

Діти, що знаходяться у стані дистресу, почуваються вразливими, ізольованими та безпорадними, їх переповнюють тривоги та страхи. Тож для знаходження ефективних способів отримання практичної допомоги можна скористатись такими порадами:

  • дізнайтеся у дитини, як вона справляється з труднощами, та підтримуйте використання позитивних стратегій;
  • заохочуйте дитину обмірковувати свої нагальні потреби та визначати пріоритетні. Наприклад, ви можете попросити її подумати про те, що їй потрібно саме зараз, а що можна відкласти на потім;
  • запитайте, чого вона боїться та які превентивні заходи допоможуть залишитися неушкодженою;
  • поцікавтеся в неї, що допомагає їй відчувати себе краще чи розслабитися;
  • допоможіть дитині згадати друзів або рідних, які її підтримують у житті та здатні допомогти їм у поточній ситуації;
  • залучайте дітей молодшого віку до творчості (малювання, ліплення з пластиліну) – це дозволить виявити почуття та переживання дитини на невербальному рівні. А дітям старшого віку можна запропонувати організувати допомогу іншим однокласникам або молодшим школярам – це дозволить їм більшою мірою відчути контроль над ситуацією.

Психологічна підтримка учасників освітнього процесу в умовах війни потребує від педагогів великих резервів самовладання та саморегуляції, адже у такій роботі існує високий ризик емоційного вигорання.

У статті Підвищення кваліфікації педагогів за напрямом «Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу»представлено перелік освітніх заходів «На Урок», які можна переглянути у зручний час та вдосконалити професійну майстерність, за посиланням

wym-1699877699279
Кiлькiсть переглядiв: 25