Професійний розвиток– процес цілеспрямованого формування у працівників спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обов’язки, освоювати нові види професійної діяльності, що включає первинну професійну підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації працівників відповідно до потреб виробництва.

Професійний розвитокпедагогічних і науково-педагогічних працівниківпередбачає постійну самоосвіту, участь у програмах підвищення кваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання. Заклади освіти, в яких працюють педагогічні та науково-педагогічні працівники, сприяють їхньому професійному розвитку та підвищенню кваліфікації (Закон України Про освітустаття 59. Професійний розвиток та підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників).

Професійний розвитокпедагогічного працівникапередбачає оволодіння професійними компетентностями відповідно до кваліфікаційних категорій (спеціаліст вищої категорії, спеціаліст першої категорії, спеціаліст другої категорії, спеціаліст) (Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти»).

Документи, які регулюють професійну діяльність:

  • Конституція України;
  • Кодекс законів про працю України;
  • Закон України «Про освіту»;
  • Закон України «Про повну загальну середню освіту»;
  • Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р;
  • Професійний стандарт;
  • Концепція розвитку педагогічної освіти, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 року № 776;
  • Державні стандарти відповідного рівня повної загальної середньої освіти;
  • Типові освітні програми (інші освітні програми, які використовує заклад освіти);
  • Методичні рекомендації про викладання окремих навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти;
  • Критерії та рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів закладів загальної середньої освіти;
  • Санітарні правила та норми в закладах загальної середньої освіти;
  • Правила пожежної безпеки для закладів освіти;
  • Установчі документи, правила внутрішнього розпорядку закладу освіти;
  • інші нормативні та правові акти у сфері освіти.

Професійні цінності педагогів

Формування сталої системи цінностей особистості, здатної до успішної самореалізації, стає нагальною потребою сьогодення. Цінності є вихідним чинником особистісно-професійного становлення вчителів.

Професійні цінності – це орієнтири, на основі яких учителі обирають, опановують і виконують свою професійну діяльність.Учитель/учителька нової української школи:
– дотримується педагогіки партнерства, що передбачає спілкування, взаємодію та співпрацю між учителями, учнями і батьками;
– визнає освітні та соціальні цінності сталого розвитку, рівності та справедливості;
– дотримується принципів демократії й соціальної справедливості через чесну, прозору та інклюзивну практичну діяльність;
– цінує і поважає різноманіття своєї країни та світу;
– залучає учнів до вирішення життєвих проблем з метою наближення учіння до реалій життя;
– поважає та підтримує права усіх учнів, у тому числі право приймати рішення щодо учіння;
– демонструє свою відкритість, чесність, толерантність і мудрість;
– критично аналізує свої ставлення та переконання щодо особистісного та професійного розвитку з подальшою їх трансформацією у процес навчання, постійно самовдосконалюється;
– розвиває культуру довіри і поваги;
– створює і гарантує безпечне навчальне середовище;
– мотивує та заохочує до учіння;
– використовує усі можливості безперервного професійного розвитку.
Кiлькiсть переглядiв: 41